Over V&D

 

De voordelen van online shoppen bij V&D

Welkom terug bij V&D. Hét Nederlandse warenhuis voor de hele familie is sinds eind 2018 online terug in een nieuw jasje!

Winkelen voor de hele familie

In ons warenhuis kan iedereen terecht: jong en oud, de actieve sporter, de ouders die opzoek zijn naar kleidng en schoenen voor hun kids… Ben je een trendsetter of kies jij liever voor het oude vertrouwde? Geen probleem! Bij ons shop je altijd en overal makkelijk online. Naast het brede assortiment, vind je hieronder de andere voordelen van online shoppen bij V&D.

Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf 50.- of meer is de bezorging, binnen Nederland, gratis. Onder de 50,- betaal je 3,95 aan verzendkosten. Heb je toch twijfels of dat ene jurkje wel staat, of dat dat geurtje wel bij je past? Bij een bestelling vanaf 50.- of meer is de bezorging, binnen Nederland, gratis. Onder de 50,- betaal je 3,95 aan verzendkosten. Heb je toch twijfels of dat ene jurkje wel staat, of dat dat geurtje wel bij je past? Geen zorgen, retourneren bij V&D is voordelig met een label van PostNL. Je betaalt maar 5,95 ook als je naar meerdere adressen moet retourneren.

Niet tevreden? Geld terug

Binnen 14 dagen beslis je of je de aankoop wilt houden. Mocht dat niet zo zijn krijg je, zodra wij de retour hebben ontvangen, het aankoopbedrag terug.

Betalen zoals jij dat wilt, ook achteraf

Bij een échte goede service hoort natuurlijk de mogelijkheid om op verschillende manieren te betalen. Daarom kun je bij V&D ook kiezen voor achteraf betalen.

De leukste acties én de leukste prijs

Laat je verrassen door de aantrekkelijke prijzen bij V&D. Daarnaast bieden wij een tal van extra aanbiedingen en promoties aan.

Mis geen actie meer

De mening van onze klanten is zeer belangrijk voor ons. Heb jij een suggestie over hoe wij onze diensten kunnen verbeteren? Laat je dan vooral horen! Luister je ook graag naar de stem van V&D? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste weetjes, aanbiedingen, producten en diensten. Het enige wat je hoeft te doen is je e-mailadres achter te laten.

Zit je ook op social media? Ook daar kun jij je stem laten horen én blijf je tegelijkertijd op de hoogte van exclusieve winacties en andere leuke nieuwtjes. Like ons op Facebook en volg ons op Instagram.

 

De geschiedenis van V&D

V&D: een lange geschiedenis van vernieuwing V&D kent een rijk verleden en is terug van weggeweest, klaar voor een nieuwe toekomst. Met ‘vernieuwing’ stevig verankerd in het DNA groeide Vroom & Dreesmann uit tot hét Warenhuis van alle Nederlanders, waar je echt álles kon vinden. Tot eind 2015 het doek viel. Nu - 137 jaar na de oprichting in 1887 - geven trotse nieuwe eigenaren V&D terug aan de fans. Aan klanten die met hun tijd meegaan en op hun gemak online willen winkelen. V&D is terug, als compleet Warenhuis op het web: vd.nl Je bevindt zich nu op het dakterras van één van onze voormalige warenhuizen. Van hieruit blikken we graag samen met je vooruit op een zonnige toekomst. Als echte vrienden. We hebben elkaar jaren niet gezien, maar hopen dat het voor weer als vanouds voelt. Zie je die ‘boom’ in de verte, met al die prachtige producten? Vertel ons wat je ervan vindt, of wat je mist… Wij zijn benieuwd naar je reactie. Uitgekeken voor nu? Onze liftboy staat voor je klaar. Stap in de lift en daal af in het roemruchte verleden van Vroom & Dreesmann. Een geschiedenis van vernieuwing.

Vaste lage prijzen en contante betaling

Amsterdam - rond 1880. De stad groeit hard en biedt kansen aan ondernemers. Kleine ondernemers die zeven dagen in de week hun winkels openen en lange uren maken. Iedereen is specialist: bakker, slager, schoenmaker, of handelaar in ‘manufacturen’. Een van hen is de jonge Anton Dreesmann die op zijn 17e naar Amsterdam verhuist, in de leer gaat bij zijn oom en daar volgens zijn memoires vooral leert hoe hij géén zaken wil doen. De praktijk in de donkere, volgepakte woonkamerwinkeltjes is dat een opdringerige verkoper zijn klanten wil binden met zaken en stoffen die vaak ‘op proef’ mee naar huis gaan en op rekening worden betaald. Gevolg is dat veel voorraad niet getoond kan worden en dat de winkelier herhaaldelijk langs de deuren moet om zijn geld. Tijdrovend en reden om dat extra werk ‘in te prijzen’. Wat de geachte clientèle betaalt, hangt vooral af van hun portemonnee en vloeit voort uit een proces van loven en bieden (een zogenaamde korting). Anton Dreesmann en iets later ook zijn vriend en collega-winkelier Willem Vroom doen dat anders. Zij kopen samen partijen goederen in bij fabrikanten in het buitenland. En in hun winkels hanteren zij vaste, lage prijzen én betaling à contant. Op 1 mei 1887 start hun officiële samenwerking en 3 weken later opent manufacturenwinkel ‘De Zon’. De klanten stromen toe: iedereen weet wat al die met de hand vervaardigde producten (manu -factorij) kosten en ‘Vroom en Dreesmann’ krijgt direct geld in het laatje. Inmiddels zijn Anton, verantwoordelijk voor de in-/verkoop, en Willem, die de financiën beheert, zwagers - hun vrouwen zijn zusters. Vroom is de oudste en zo komt zijn naam vooraan op de gevel aan de Weesperstraat 70. Nog geen twee jaar later openen zij een tweede zaak aan de Vijzelgracht 21, waar opnieuw een familielid bedrijfsleider wordt. In 1890 worden de eigen winkels van Vroom (1) en Dreesmann (2) ook opgenomen in het gezamenlijk bedrijf en telt de hoofdstad al vijf vestigingen van Vroom & Dreesmann.

Opening in andere steden voor nog meer voordeel

Rotterdam - 1892. Vaste, lage consumentenprijzen laten weinig ruimte voor marge. Anton Dreesman realiseert zich dat de winst moet komen van de inkoopkant - met hoge volumes kan hij nog gunstiger condities bedingen. Reden dus voor verdere uitbreiding. Vijf jaar na de start met ‘De Zon’ opent een ‘Vroom en Dreesmann’ aan de Binnenweg in Rotterdam zijn deuren. Een jaar later volgt Den Haag, aan de Spuistraat en zo opent tot 1907 gemiddeld elk jaar een winkel zijn deuren in het centrum van een grote stad. Bedrijfsleiders zijn zonder uitzondering lid van de familie Vroom, of Dreesmann en krijgen na hun opleiding door Dreesmann sr. net als de naamgevers aandelen in de plaatselijk N.V. Sommigen starten van hieruit ook filialen in naburige steden. Allemaal met hetzelfde assortiment en zo profiteert iedereen van een toenemend inkoopvoordeel. Een voordeel dat steeds meer klanten laat kennismaken met en terugkomen voor kwalitatieve producten tegen een gunstige prijs.

Het eerste moderne warenhuis van Nederland

 

Amsterdam - oktober 1912. Enkele maanden na de viering van hun 25-jarig zakenjubileum openen oprichters Vroom en Dreesman in Amsterdam hun 25e vestiging van Nederland. In de voorliggende jaren maakte de ontwikkeling van spiegelglas al etalages mogelijk waar het winkelend publiek eindelijk eens kon zien wat er binnen te koop was. Nu verrijst er aan de Kalverstraat in Amsterdam het eerste echte warenhuis van Nederland. Architect F.M.J. Caron ontwierp voor Vroom en Dreesman een winkel met verschillende verdiepingen, voorzien van allerlei moderne technieken. Het - naar de maatstaven van die tijd - gigantische pand telt meerdere liften en een roltrap waarmee klanten zich graag naar de verschillende verdiepingen laten vervoeren. Naast dames- en herenmode en accessoires is het assortiment uitgebreid met gordijnen, vloerkleden, meubels en bedden. Alles is even aantrekkelijk opgesteld, dankzij een lichthal die overal daglicht verspreid. Een ‘moderne’ telefooncentrale bedient ook klanten van buitenaf op hun wenken.

 

Cultureel erfgoed door innovatieve architectuur

Alkmaar, Amersfoort, Den Bosch, Breda, Enschede, ‘s Gravenhage, Haarlem, Leiden - 1905/1936. In de loop der jaren tekenen o.a. ‘huisarchitecten’ Caron en collega Jan Kuijt voor verschillende iconische Vroom en Dreesmann warenhuizen in andere grote steden. Samengevoegde kleine winkelpanden maken plaats voor moderne hoogbouw, met vernieuwende presentaties. In Den Haag geeft de ingang van de nieuwbouw aan het Spui toegang tot een brede passage, met daarin een groot aantal vrijstaande vitrines. Zo (ver)leidt dit binnenterrein klanten naar de al bestaande winkel aan de Spuistraat. ‘s Avonds blijven de etalages verlicht, ook een nouveauté.

Het uit 1930-1934 daterende pand in Haarlem aan de Grote Houtstraat omschrijft de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed als “beeldbepalend” en “van algemeen belang door zijn architectuurhistorische en cultuurhistorische waarden, als zijnde een nog deels gaaf bewaard warenhuis uit het Interbellum in een stijl die een mengeling is van Amsterdamse School, Art Déco en Nieuwe Zakelijkheid. Daarnaast is het pand van algemeen belang door zijn grootschaligheid; een dergelijk groot en hoog gebouw was in de bouwtijd uniek voor Haarlem”. Ook Vroom en Dreesmann winkelpanden van vóór de warenhuizen staan op de lijst met Nederlandse Rijksmonumenten: een gebouw of object dat van algemeen belang is wegens de schoonheid, de betekenis voor wetenschap of de historische waarde. Bijvoorbeeld de Art Nouveau gevel van "Magazijn de Zon" in Deventer, uit 1905.

Van familiebedrijf naar international van 15 miljard

Amsterdam, London, New York, Tokio, Buenos Aires -1887/1987. Vanaf de start in 1887 heeft Vroom en Dreesmann ruim zestig jaar een tweehoofdige, gelijknamige directie. Dat verandert in 1948 met de oprichting van de Coöperatieve Handelsonderneming Vroom & Dreesmann Nederland. Experts nemen daarbij de centrale inkoop over van de directie. Deze wordt uitgebreid tot vijf man, wel met de afspraak dat er altijd plek is voor een nazaat van de oprichters. Bernard Vroom wordt, als ‘zoon-van’, benoemd tot directievoorzitter van V&D Nederland.

Anton Dreesmann volgt hem in 1971 als telg van de derde generatie op. Al twee jaar na zijn aantreden als directeur, weet hij alle warenhuizen die dan nog zijn verdeeld over 23 plaatselijke NV's op te nemen in één Vroom & Dreesmann BV. In de tien jaar die volgen, legt hij een ongekende expansiedrift aan de dag, in alle richtingen. Begin jaren tachtig telt het concern naast de V&D winkels en warenhuizen ook kleding-/sportwinkels (als Kreymborg, Hunkemöller, Claudia Sträter en Perry Sport), supermarkten (Edah en Konmar), elektronicaketens (als Kijkshop en Dixons), juweliers (als Siebel), schoonmaakbedrijven (als Cemsto), uitzendbureaus (als Vedior en Dactylo), de Vendorama bungalowparken en Staal Bankiers. Het familiebedrijf bezit ook forse aandelenpakketten in KBB (Bijenkorf en Hema) en Peek & Cloppenburg en heeft aanzienlijke belangen in de VS, Engeland, Japan en Brazilië. In 1982 gaat het concern verder onder de naam Vendex International, dat in 1985 een omzet behaalt van 15 miljard gulden. De winst bedraagt Nlg 265 miljoen, maar de Nederlandse warenhuizen staan aan de vooravond van zwaar weer…

Sint, Schoolcampus, Shop-in-shop en het succes van La Place

Vroom en Dreesmann is decennia lang ‘the place to be’ voor jong en oud. Spectaculair bewegende etalages met Pieten-taferelen trekken volksstammen naar de ‘De Schatkamer van Sint Nicolaas’. Tijdens de ‘Schoolcampus’ slaat de jeugd massaal z’n nieuwe Ryam agenda, kaftpapier in en later nog veel meer en moderners vóór ze ‘back to school’ gaat. Moeders kopen er de kleren voor hun kinderen, vaders een nieuwe koffer of elektronica, families hun witgoed of verzekeringen en de jeugd wist V&D te vinden voor top-40 singles en elpees. Onder Anton Dreesmann jr krijgen ook bekende (deels eigen) formules onderdak bij Vroom en Dreesmann, als ‘shop-in-shop’: Dixons, Hunkemöller, Perry Sport, ICI PARIS XL, Prénatal, Six, Didi, Oasis, Esprit, Rituals Cosmetics, Promiss, Sapph, Swatch en Mexx.

De overlevering wil, dat V&D al midden jaren dertig in de nieuwe vestiging in Haarlem een restaurant introduceert waar de clientèle zelf het eten en drinken dienen te pakken. De entree is via een tourniquet en men rekent af bij een centrale kassa. Drie vernieuwingen in één concept, slim afgekeken in de VS. Wanneer V&D in 1987 zijn honderdjarig jubileum viert, heet het de klanten welkom in het evenzo innovatieve ‘La Place’. In dit ‘free flow’ restaurant bereidt men vóór het oog van de wachtende gasten razendsnel een gezonde maaltijd met verse producten. Een daverend succes: eind 2015 zijn er in de V&D warenhuizen in totaal 55 La Place restaurants.

De strijd om de klant, het begin van het einde

De Nederlandse winkelstraat - 1987/2015. Terwijl Vendex International in binnen- en buitenland ondernemingen afstoot om verliezen te compenseren, en in 1999 juist fuseert met KBB (van de Bijenkorf, Hema en Praxis) om kosten te drukken, laait het gevecht om de klant op. De voorsprong op het gebied van ruime keuze raakt het warenhuis kwijt aan speciaalzaken die consumenten op een groter oppervlakte meer variatie in producten en kennis van zaken bieden. Kleinere winkeliers, in mode en bijvoorbeeld sport, cosmetica of sierraden, mikken op specifieke doelgroepen in plaats van het brede middensegment dat Vroom en Dreesman bedient. Indien succesvol weten zij hun keten met geringe investeringen uit te breiden - zelfs (van) buiten de landsgrenzen. Een combinatie van scherper inkopen en slimme marketing maakt een aantrekkelijker aanbod voor hun ‘niches’. Modeketens ontwerpen hun eigen lijnen en laten deze produceren voor een ongekende prijs/kwaliteit. Daar kan V&D met zijn shop-in-shops zelfs niet tegenop.

Als vanaf het nieuwe millennium steeds meer consumenten hun aankopen ook online gaan doen, is het tij niet meer te keren. Weliswaar start V&D start in 2008 een eigen webshop en behaalt het daarmee alsnog een omzet van 100 miljoen euro per jaar, het verlies van de warenhuizen loopt alleen maar op. Een poging van Jan des Bouvries voor een make over bracht eerder al niet het gewenste succes, ook de verbouwing van de warenhuizen vanaf 2007, waarbij alleen nog het nieuwe V&D logo op de gevel prijkt, mag niet baten. De verliezen lopen op, tot bijna € 50 miljoen in 2014. De warme winter van 2015 doet V&D uiteindelijk de das om. Er ligt voor € 25 mln onverkochte voorraad en de banken hebben hun krediet al drastisch ingeperkt. Als eigenaar Sun Capital een laatste toegezegde kapitaalinjectie van € 47 miljoen intrekt valt eind 2015 het doek. Voor dat moment, althans.

V&D voor de fans, de toekomst ligt online

Begin 2016 zoeken de curators naar een koper voor La Place en V&D. Maar op 16 februari blijkt dat overeenstemming over een gedeeltelijk doorstart definitief is mislukt. Nog één keer trekt V&D, op initiatief van de curators, vanaf 23 maart massa’s mensen naar de winkels. Daarna wordt ruim 10.000 personeelsleden ontslag aangezegd. Een voorlopig einde van een tijdperk, waar Nederland met weemoed op terugkijkt, getuige de vele berichten in de (sociale) media. Voorlopig, want op 5 september 2018 start het nieuwe V&D, als vd.nl - vertrouwd, modern, online. Het nieuwe ‘warenhuis op het web’.